karrierváltás
Lehet-e karriert váltani?
2019-01-31
karrier coach képzés
Hogyan lesz egy rendőrből pénzügyes?
2019-02-11
Show all

Jó cég, rossz cég – de kinek?

Mindannyian tudjuk, hogy vannak jó, kevésbé jó, és rossz vállalatok.

De mit is jelent a jó és a rossz. És ki számára? A tulajdonos? A vezetők? A munkatársak?

Véleményem szerint két fontos mutató van. A munkatársak jó érzése, és a nyereség.

A kettő erősen összefügg, de nem mindig igaz. Valóban vannak cégek, amik nagyon nyereségesek, miközben a dolgozók rendszeresen rosszkedvűen mennek be.

És vannak nagyon jó hangulatú, baráti cégek, akik valahol a hatékonyságot, nyereségességet veszítették el.

Valójában nem lehet, és nem is kell választani.

Az igazán jó cégeknél elkötelezett, jó kedvű emberek dolgoznak hatékonyan, és az nyereségessé teszi a vállalatot.

De akkor mit is lehet csinálni. Bármilyen furcsa, én ezt is az erősségeknél kezdeném. Vajon mitől jobb az egyik vállalat, mint a másik. Miért van az, hogy az egyik cégnél hosszú távon megmaradnak az emberek, a másiknál folyamatosan cserélődnek.

A legtöbb esetben a fejénél bűzlik a hal.

Sok esetben nagyon jó szakemberekből lesznek a vezetők, és a vállalkozók. Csak ezt felejtik el, hogy lehet valaki a legjobb mérnök, könyvelő, építész, azt sehol nem tanulták, hogy kell vezetni az embereket. Pedig ez is egy tudomány.

A jó hír az, hogy ezt is lehet tanulni. Tudom, az a hír, hogy vezetőnek születni kell. És tényleg, vannak, akik született vezetők. De még többen, akik nem tudják pontosan, hogyan is kell vezetni az embereket.

A vezető felelőssége a tervezés, munkamegosztás, motiválás és még sok egyéb dolog is.

Egy külső vagy belső szervezetfejlesztő abban tud segíteni, hogy milyen eszközökkel lehet megtalálni azt az egyensúlyt, ahol a munkatársai jó kedvvel mennek be dolgozni, tudják a feladataikat, és eközben a cég hatékonyan és eredményesen tud működni.

Ehhez elsősorban egy hosszú és rövid távú terv kell, amit az egész csapat lát, és magának érez.

Ha tudjuk a célt, már könnyebb megtervezni a folyamatokat. És ha tudjuk a folyamatokat, már azt is tudjuk, hogy kinek mi pontosan a feladata. Nagyon sokszor tapasztalom kis cégeknél, hogy nem világos a munkamegosztás. Mindenki csinál mindent, ezért vannak feladatok, amiket végül nem csinál semmit. Ha egyértelműek a munkakörök, akkor minden feladatnak lesz gazdája.

Egy pontosan felépített szervezet, egyértelmű feladatokkal egész biztosan jobban működik majd. Egy gondosan megtervezett szervezetfejlesztéssel el lehet ide jutni.

De ez nem egyszerű út. Hosszú és gyakran rögös út vezet a sikerhez, és bizony sok megtorpanás, nehézség lehet menet közben. De egy biztos, hosszú távon megéri.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.